Loistava barista on ensiarvoisen tärkeä kahvilan menestymiselle

Ammattitaitoinen ja loistava barista on erittäin tärkeä komponentti kahvilan menestykselle. Itse asiassa loistava barista voi jopa nostaa keskitasoisen kahvilan kärkikastiin, ja päinvastoin huono barista voi laskea kärkikastin kahvilan keskitason kahviloiden kastiin. Modernit kahvilassa kävijät eivät enää useinkaan tyydy pelkkään tavalliseen mustaan kahviin kylmällä maidolla, vaan ovat entistä vaativampia ja tietoisempia erikoiskahveista ja muista herkuista. Ellei kahvilan barista osaa vastata tähän haasteeseen, on kahvila pian pulassa.

Kahvilan toiminta lepää baristan osaamisen harteilla

Voidaan jopa sanoa, että kahvilan menestys lepää baristan osaamisen varassa, sillä juuri barista on se, joka valmistaa vaativille asiakkaille erilaisia espressopohjaisia herkullisia juomia ja hoitaa kahvilan asiakaspalvelun. Kauniisti esille laitettu kahvi ystävällisen asiakaspalvelun kera on avainasia siinä vaiheessa, kun kahvila tavoittelee menestystä sekä uusia asiakkaita. Hyvä barista taitaakin niin erikoiskahvien valmistamisen, esillelaiton, tarjoilun kuin ystävällisen asiakaspalvelunkin.

Hyvä barista osaa antaa vinkkejä myös hyvän kahvin valmistamiseen kotona. Nykyisin baristojen taitoja arvostetaan niin paljon, että niistä kilpaillaan jopa MM-tasolla.

Baristan on tärkeää pysyä mukana muutosten tahdissa

Myös kahvila-alalla tapahtuu muutoksia, joiden tahdissa baristan on tärkeää pysyä, jotta hänen ammattitaitonsa vastaisi nykyajan muuttuvia vaatimuksia. Jos markkinoille ilmaantuu esimerkiksi uusia kahvilaatuja, joita kahvilan barista oppii valmistamaan ensimmäisten joukossa, tarjoaa tämä tietysti etulyöntiaseman koko kahvilalle. Jos taas barista pitäytyy vanhoissa toimintatavoissa ja kahvilaaduissa, ei kahvila pysty vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja muuttuukin pian vanhanaikaiseksi.

Loistava barista saa asiakkaat tuntemaan olonsa tervetulleiksi

Eräs loistavan baristan ominaisuuksista on se, että hän saa asiakkaat tuntemaan olonsa tervetulleiksi. Hyvä ja menestyvä kahvila on usein kuin asiakkaan toinen olohuone, jossa hän tuntee itsensä tervetulleeksi ja olonsa kodikkaaksi ja hyväksi. Tässäkin kohtaa baristalla on tärkeä tehtävä, sillä juuri hän on usein se, joka kohtaa asiakkaat moninaisissa asiakaspalvelutehtävissä. Hyvä barista osoittaa asiakkaalle pienin elein, että tämä on tervetullut ja arvokas asiakas. Esimerkiksi pieni käärepaperissa oleva laadukas suklaa kahvin rinnalla tarjoaa asiakkaalle tällaisen viestin eikä vaadi paljoa baristalta. Monet seikat, jotka tekevät baristasta loistavan, ovatkin hyvin hienovaraisia ja lähes huomaamattomia.